Gevulde koffer

Wat weet jij over vergeetachtigheid?

Wat gebeurt er bij jou van binnen, als je vergeetachtig bent?

Raak je dan gestrest? Word je onzeker? Kat je iedereen af? Word je bang dat je alzheimer hebt?

Vergeetachtigheid

Wist je dat:

  • naarmate je ouder wordt vergeetachtigheid vaker voorkomt;
  • bij 40+rs stress ervoor zorgt dat je vergeetachtig wordt;
  • ook verkeerde voeding voor jouw darmen vergeetachtigheid oproept?

Hulpmiddelen

  1. Hoofdzaken van bijzaken onderscheiden

In tijden van drukte en stress is het moeilijk om hoofdzaken van bijzaken te scheiden. Alles lijkt ineens even belangrijk en dringend.

Je kunt kiezen uit 3 methodes om helderheid, inzicht en overzicht te krijgen:
a) per dag de 3 belangrijkste acties bepalen en opschrijven. En bij het afronden van deze 3 de volgende 3 bepalen en vastleggen. Enzovoort.
Let op: geen andere acties ertussen moffelen. Deze manier van werken vraagt discipline.
b) 3 cirkels van activiteiten bepalen – zaken die echt moeten en tijdgebonden zijn – zaken die zouden moeten – zaken waarvan het leuk zou zijn als ze in orde komen.
Je begint met de moeters, daarna komen de zouden-moeters en als je ineens tijd over blijkt te hebben kan je nog werken aan de realisering van de leukers …
c) alles wat er in je opkomt in een mindmap zetten en rubriceren.
De situatie als één strippagina tekenen geeft ook inzicht en overzicht.

  1. Jezelf de tijd gunnen

Tijd is een vloeibaar begrip en een rekbaar gebeuren.
Afhankelijk van je aard heb je meer of minder tijd nodig om gebeurtenissen en reacties te ordenen en een plaatsje te geven. Bij het ouder worden wordt die benodigde tijd langer.

Laat je niet opjagen, hoe meer tijd je neemt des te meer in balans zullen je besluiten en acties zijn.

  1. één ding tegelijk doen

Multitasken is uit. Steeds meer onderzoeken laten zien dat meerdere dingen tegelijk doen geen tijdswinst geven en de kwaliteit van de acties doet dalen.

Besteed je volle aandacht aan wat je aan het doen bent en aan degene met wie je in ontmoeting bent.

  1. Stress verminderen

De eerste 4 oplossingen in deze opsomming zorgen al voor vermindering van stress.
Belangrijk is het om in balans te blijven en een goed evenwicht te verzorgen tussen hoofd, hart en handen.

Ken je dagritme, neem op tijd je rust ….

  1. Geheugensteuntjes regelen

“If you can’t beat them, join them”

Maak er geen punt van dat je zaken vergeet.

Blijf rustig ademhalen, lach om jezelf, doe hersenoefeningen en help jezelf met geheugensteuntjes.

Dementie

Vergeten hoort bij het ouder worden en stress verslechtert onze conditie en onze hersenactiviteit.
Zorg dus goed voor je fysieke, mentale, en spirituele gezondheid en fitheid.

Het opvolgen van bovenstaande 5 tips helpen mij en jou

  • ontspannen oud te worden,
  • de dagelijkse zaken in controle te houden,
  • aardiger tegen onszelf te zijn en
  • ontspannen met de mensen om ons heen om te gaan.

Dat is de beste manier om je hersenen soepel te houden en vergruizing en  verstoffing tegen te gaan.

 

0 reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *