Frankrijk, langs de Saone

Wat ik doe met beren op mijn weg …

In een mensenleven wisselen stilte en chaos, rust en activiteit elkaar af als een soort golfslag, als een deinende zee.

Soms lijkt het flink te stormen op die zee ? en een enkele keer is het een storm in een glas water ?.

“We kunnen er niet om heen.”

Veranderen zullen we!

Stilte

In zijn boek “de Creatiespiraal” (één van mijn bijbels) beschrijft Marinus Knoope het positieve denkwerk als de derde fase op weg naar de verwerkelijking van je wens(en).

Mij helpt het om deze gedachte als leidraad te nemen én vast te houden.
Iedere keer, na alle emoties en de stilte, het niet weten, het volledig tot stilstand gekomen zijn, zie ik mijn ster aan de horizon weer helder en kan ik concrete stappen gaan nemen.

Dat kan jij ook!
Hoe?
Dat deel ik hieronder.

Volle vaart

In volle vaart is het moeilijk veranderen. Zeker als je een flinke draai moet nemen.

Stilstaan helpt.

Soms vermijden we de stilte omdat we bang zijn om onze diepere emoties tegen te komen, onze werkelijke wens …

En wat als er helemaal niets meer in je opkomt …?

Twijfel

Als je dan eindelijk (weer) weet wat je wilt en gaat doen …

dan slaat de twijfel toe:

  • Is jouw wens haalbaar?
  • Kan je wat je moet kunnen op jouwe nieuwe weg?

Beren

Je ziet beren op jouw nieuwe weg, flinke beren op die nog niet zo heel erg uitgestippelde weg.

  • Wat gaat het (je) allemaal kosten?
  • Hoe weet je dat je het goede doet?

Hindernissen

Als er dingen tegen gaan zitten, zit je dan op de foute weg?

Kan een weg fout zijn?

Of is het leven een hordeloop?

Was jij goed in het hordelopen?

Positief denkwerk

“Een pessimist heeft gelijk en een optimist heeft succes.” (Creatiespiraal/Marinus Knoope)

Zodra je gaat twijfelen aan dat wat je wenst, aan dat wat je voor je ziet, doordat wat je tegenkomt, is het tijd voor positief denkwerk.

Een beetje pessimist of risicobeheerder kan in mum van tijd verzinnen wat er allemaal mis kan gaan.
Moeilijker is het dan om dezelfde gedachten (verzinsels) positief te formuleren.

Oefenen

Positief denken is als een soort spier: het vraagt dagelijks oefenen én klein beginnen.

  • “Ik vind altijd met zeeën van tijd een prettige en makkelijke parkeerplaats.”
  • “Mijn gezin en ik en onze geliefden komen altijd goed aan op de door ons gewenste plaats van bestemming.”
  • “Ik doe altijd het juiste op het goede moment.”

Het is verbazend hoe gemakkelijk en snel je negatief kan denken en hoe moeizaam het is, in het begin, om negatieve gedachten, verzinsels (want dat zijn het) om te buigen naar positieve variaties.

“Let goed op jezelf!”

Als je even niet oplet … bijvoorbeeld onder het tanden poetsen …

Wees aardig voor jezelf en blijf oefenen, het leven wordt er beslist leuker van én succesvoller.

Als extra hulpje: schrijf een aantal positieve formuleringen mooi en makkelijk vindbaar op én spreek ze iedere dag hardop uit.

Net zolang tot je ze vanzelf denkt én ze zelf gelooft ?.

Droom

Blijf voortgaan op de weg naar de verwezenlijking van je droom, maak er een plaatje van, in je hoofd, in een schets of beschrijving.
Formuleer positief, wees gedetailleerd.

Gebruik je fantasie, je ervaring en kennis.

Dat wat je hebt gewenst ziet er in werkelijkheid vaak net even anders uit dan je in eerste instantie had verzonnen.

Wees alert en kijk goed om je heen, zodat je de juiste omstandigheden en mogelijkheden herkent en erkent.

Gevoel

Blijf letten op je onderbuikgevoelens.

Met jouw ratio en gevoel in balans word je beslist gelukkiger.

En die beren?

Die heb je in verschillende maten en soorten.

De kunst is om ze te herkennen om steeds weer opnieuw te kunnen bepalen welke actie er nú gevraagd wordt.

Stap voor stap kom je dichter bij je doel!
De aanhouder wint!

Weet jij trouwens wat je moet doen als je een beer in het “wild” tegenkomt?
Of juist niet?

 

0 reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *