Leerstijlen

Ooit, in lang vervlogen tijden, werd in de tempels scholing gegeven aan toekomstige ingewijden.

Kwamen daarna de kloosterscholen voor de telgen uit de adellijke geslachten?
En daarna?

Wanneer ontstonden de scholen zoals wij ze nu nog kennen, met de klassikale leersystemen, gericht op het vergaren van de kennis via boeken en nu inmiddels via internet en audiovisuele middelen?
Eenzijdig gericht op het vergaren van kennis, via het hoofd en het denken.

Gelukkig wordt er de laatste jaren meer gewerkt met de kennis van verschillende leerstijlen.

Lineair en niet-lineair leren

Bestaat er dan nu ook een indeling waar ”niet-lineair” leren onder valt?
Ik heb het nu over in plaats van rijen woordjes stampen voor een cursus Spaans de inhoud misschien eerst in een mindmap verwerken … bijvoorbeeld.
Is er ook iets officieels als bewegend werken en leren?
Dus niet zitten bij opruimwerk maar staan en bewegen; niet (alleen) leren in de collegebanken maar al doende on-the-job; niet lezen maar horen en zien.
Bepaalt dit alles jouw niet-kiezen voor een wetenschappelijke, universitaire opleiding maar voor het volgen van een hbo of een mbo of een vmbo of …?

Praktijk leren

Een oude middeleeuwse leerweg, waarbij je als leerling begon en in de praktijk via gezel tot meester werd, had ook wel iets.

Is dat tegenwoordig nog in de praktijk te brengen, of moet een mens zelf een weg daarin vinden, zichzelf een weg banen, een eigen weg maken?

Ga je dan losse cursussen volgen of korte en vooral praktische opleidingen, of een open collegereeks volgen en niet alle leergangen van een universiteit of HBO?
In ieder geval zegt het niet alle leergangen volgen van een universiteit of HBO niets over jouw intelligentieniveau…

Leren wat je nog niet kan

Leren wat je nog niet kan is NIET

  • je hersens gebruiken bij hoogbegaafdheid maar een handwerk ontwikkelen.,
  • het schilderen (in mijn geval een familieaangelegenheid), decoreren of beeldhouwen(ook een familieaangelegenheid)  naar een hoger plan brengen, maar een goed manager worden
  • de diepte in gaan, professionaliseren, maar de breedte in, multi-inzetbaar worden (een allround dilettant).

Wat doe je dan met je ervaringen van een vorige branche, een vorig leerdoel?

Een einde aan leren

Verandert bij het ouder worden alleen jouw tempo van nieuwe kennis opnemen en duurt het langer om nieuwe ervaringen in jouw dagelijkse of werkleven te integreren?

Of wordt de opnamecapaciteit van een mens haar hersenen met het vorderen der jaren minder?
Hangt dat af van jouw startniveau voordat dat merkbaar wordt of gaat het leren alleen een beetje langzamer.
Of moet je anders leren leren?
Of alleen nog maar steeds weer een beetje jouw comfortzone oprekken?

Delen en schenken

Hoe wil jij in de laatste fase van je werkleven bezig zijn?
Ga je dan alles wat je tot dan toe gedaan en geleerd hebt verbinden en breng je dat naar een hoger plan? Moet dat betaald worden? Met geld?

Ga je door tot je dood met kennis en ervaring delen?

Of leen je jouw handen en benen in de zorg, in de sociaal-culturele sector?
Of ga je de wereld van jouw kunst laten genieten?

Een kunst beheersen

Gaat het tot het einde om het opdoen van kennis?
Of is ervaring dan belangrijker?

Of zelfkennis en zelfbeheersing?

“Groots en meeslepend …”

Kan grootsheid ook in kleine dingen zitten?

Zoals in trouw worden aan jezelf… ?
In steeds jezelf weer opnieuw ontdekken?

0 reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *