Klassefoto Lawickschool 1969

Je bent nooit te oud om te leren

Vraag jij je regelmatig af

  • hoe je te weten komt, wat je nodig hebt,
  • wanneer jij genoeg ervaring zult hebben,
  • of je ooit wel goed genoeg zal zijn?

En zorgen deze gedachten ervoor dat jij je gedeisd houdt, je je klein maakt, niet doet wat jij echt zou willen doen?

Antwoord

Het enige antwoord op deze vragen is: blijf je ontwikkelen.
Je steeds verder ontwikkelen is een prachtige manier om steeds meer antwoord op jouw vragen te krijgen en te gaan doen wat je graag wilt doen.

Vraag

Ik heb nog een vraag aan jou:

Ben jij een mens dat werk wil blijven doen wat je al kan of wil je steeds weer bij leren?

Als je op het eerste ja zegt gaat deze blog je niet helpen, als je op het tweede gedeelte ja zegt, lees dan verder.

“Jij bent nooit te oud om te leren.”

Leerstijlen

Hoe leert een mens? Hoe leer jij?

We leven in een tijd waarin steeds meer aandacht is voor het feit dat er verschillende leerstijlen bestaan.
Een nog te veel toegepaste leerstijl is de soort waarbij je zittend in de bank of op een stoel kennis online of uit boeken opneemt.

Een paar mooie aanvullingen op deze leerstijl zouden kunnen zijn:

  1. niet-lineair leren – dus niet rijen woordjes stampen voor een cursus Spaans, maar de inhoud bijvoorbeeld eerst in een mindmap zetten;
  2. bewegend leren – niet zitten, maar staan en bewegen; niet (alleen) leren in de collegebanken maar al doende on-the-job; niet lezen maar horen en zien.

De oude leerweg, van leerling via gezel tot meester, zou die nog bruikbaar zijn … zou die zelfs nodig zijn, voor een hele groep mensen? En niet alleen voor de beroepsopleidingen … ook op alle intellectuele niveaus …
Zou deze oude leerweg in deze tijd in een nieuwe jas bij opleidingen in de praktijk te brengen zijn, of moet je als mens zelf een weg daarin vinden? Zoals ik heb gedaan … en zelf je leermeesters kiezen … zoals ik heb gedaan … ?

Want … je leerstijl zegt niets over jouw of mijn intelligentieniveau of iets over je bekwaamheid …

Leren wat je nog niet kan

Leren wat je nog niet kan is de enige manier om bekwaam en ervaren te worden.

Ontwikkel jezelf op onderstaande 4 gebieden om een compleet en tevreden mens te worden en blijven:

  1. intellectueel,
  2. emotioneel,
  3. fysiek en
  4. spiritueel.

Blijf jezelf uitdagen

  • Ga een handwerk ontwikkelen in plaats van alleen je hersenen te gebruiken, als je een slimmerik bent,
  • doe intellectuele kennis op, als je een doener bent,
  • ga de breedte in, als je geneigd bent je in één onderwerp, één vaardigheid te  verdiepen,
  • ga met één onderwerp de diepte in, als je een generalist bent.

En blijf volhouden …
En vallen en weer opstaan …

Ervaring

Wat doe je dan met je huidige ervaring en je bestaande kennis?

Zou er een einde kunnen zijn aan leren of alleen aan het tempo ervan?
Wordt de opnamecapaciteit van een mens haar hersenen met het vorderen der jaren minder?
Hangt dat af van een startniveau, voordat dat merkbaar wordt of gaat het leren alleen een beetje langzamer naarmate je ouder wordt?

Of is het genoeg om jezelf steeds weer anders te laten leren en beetje bij beetje je comfortzone op te blijven rekken?

Voortdurend leren

Vertrouw erop dat jouw opnamecapaciteit en incasseringsvermogen onbegrensd zijn.

Er zijn drie belangrijke spelregels bij het voortdurende leren (“la education permanente”):

  1. heb geduld,
  2. wees aardig voor jezelf,
  3. neem kleine stapjes.

“Er bestaan geen fouten, je kunt wel vaak de dingen ook nog anders doen”

De belangrijkste manieren om goed te worden en iets te betekenen voor de wereld en jezelf, zijn:

  • blijven leren,
  • jezelf steeds weer uitdagen,
  • jezelf multi-inzetbaar maken,
  • een allround dilettant in leven en werken worden,
  • en jezelf ook innerlijk blijven ontwikkelen.

“Fouten maken mag”

Zo word je de persoon, die voor anderen betekenis heeft, een steentje kan bijdragen aan een betere wereld en die kan doen waar ze gelukkig van wordt.

 

0 reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *