Conflict

De emotie angst op het werk productief maken – serie

Voel jij je wel eens geïntimideerd in een werkomgeving

Heb jij je ooit angstig gevoeld in een zakelijke zetting?

Baal jij van jezelf als je bij een confrontatie niet voor jezelf opkomt?

Ik heb 4 tips voor je waardoor je, na wat oefening, meteen adequaat zult reageren in situaties waarin je je voorheen overrompeld voelde.

Tip 1 de dramadriehoek

Het aller allerbelangrijkste is dat je uit een vast patroon van reageren en ageren stapt en naar jezelf kunt kijken en over jezelf heen kunt stappen.

Handig is om in stresssituaties te weten in welke rol je geneigd bent te stappen en waar je onbewust nu weer in beland bent tegenover of met deze specifieke speler.

Ben je de redder? Het slachtoffer? De volgeling?

Kan je zien, ontdekken welke rol degene tegenover je heeft aangenomen?

Lees meer hierover als je van redder helper, van slachtoffer schepper en van volgeling initiatiefnemer wilt worden.

Tip 2 de roos van Leary

Het gaat steeds om communicatie en wat je ermee wilt bereiken. Veel gaat mis omdat “ik denk dat jij denkt dat ik denk …”.

Krommunicatie ligt overal op de loer.

Timothy Leary heeft een communicatiemodel vastgelegd waar je veel aan hebt bij conflicten en niet gelijklopende belangen.

Lees meer hierover als je uit de patronen van tegen-gedrag lokt tegen-gedrag en leiden lokt volgen uit wilt stappen.

Tip 3 afstand nemen

Afstand nemen is de simpelste en meest essentiële tip en soms het moeilijkst uit te voeren en vol te houden.

De ene keer is achteruit leunen tijdens een gesprek al genoeg of letterlijk en fysiek een pas achteruit doen.
Een andere keer heb je de tijd als bondgenoot nodig om afstand te maken.

Waarvoor heb je afstand nodig?

Om in jezelf denken en voelen en doen met elkaar in evenwicht te brengen en voelen vaak wat achter loopt op denken en doen.

“Neem je ruimte en je tijd!”

En lees meer hierover zodat je steeds weer en meer kan reageren zoals je had willen reageren …

Tip 4 informatie ordenen

Soms heb je ook tijd nodig om de over je heen gestorte informatie te ordenen.
Bijvoorbeeld wat terecht is en wat onterecht is ….

Of waar je wat mee wilt doen en waarmee niets …

“Nee, je bent niet traag en al helemaal niet dom!”

Je hebt je hoogst eigen manier van verwerken én je wilt gewogen besluiten nemen én je medemens in haar waarde laten.

Als je nog wat tips kunt gebruiken of meer helderheid wilt over informatie ordenen lees dan meer hierover.

Bonus tip

Bereid je altijd goed voor en beschouw alles als een oefening op weg naar beter en meer jezelf.

En

“Zelfkennis en (h)erkenning is de eerste goede stap.”

Regie

Met bovenstaand 4 tips reageer je, meteen al na een beetje oefening, adequaat in situaties waarin je je voorheen overrompeld voelde.

Je kunt zelfs voortaan de regie nemen.

 

0 reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *