Boos zijn

“Een boze uitbarsting kan meer kapot maken dan je lief is …”

Boosheid kan met je aan de haal gaan …

Je kunt buiten jezelf raken …

Na een boze uitval heb je tijd nodig

  • om jezelf weer bij elkaar te rapen en
  • met je voetjes terug op de grond te komen …

En dan de schaamte …

Ikzelf vind boosheid een moeilijke emotie.

Toch wil ik hier een pleidooi houden voor woede.

Je uiten

Boos zijn kan een mooie uiting zijn, in de betekenis en uitwerking van “tot hier en niet verder”!

Je boosheid uiten kan ook werken als een schoonmaakactie.

En …

woede kunnen jij en ik in een vroeg stadium kanaliseren …

Zelfdiscipline

Ik heb 9 tips voor je om op een vruchtbare manier met je boosheid om te gaan, zodat je

  1. jezelf niet meer bijeen hoeft te rapen,
  2. geen scherven hoeft op te ruimen,
  3. je met een opgeheven hoofd kan blijven vertonen en vooral
  4. je niet hoeft te schamen!

Gevoel en emotie

Er is verschil tussen gevoel en emotie.

In het kort:

  • een gevoel blijft binnen,
  • emotie is een uiting, gaat naar buiten.

Meer hierover lezen

Boosheid

Boos zijn heeft duidelijk effect op je lichaam:

  • je bloeddruk stijgt.
  • Je hartslag versnelt.

Deze activiteiten in jouw en mijn lichaam zijn er ook wanneer wij reageren op gevaar, fysiek of in ons hoofd.

We kunnen ons boos, kwaad, nijdig, geïrriteerd, verstoord, pissig, razend, woedend voelen … of zelfs zo reageren.

Welke woorden ken jij nog meer of gebruik jij?

De 9 tips

De kunst is je boosheid op zo’n manier te laten merken dat de gevoelens van de ander niet worden gekwetst en je toch voor jezelf opkomt en je punt kunt maken.

Dus:

  1. Tel tot 10 en vreet jezelf intussen niet op.
  2. Maak van je hard geen moordkuil – wacht niet met uiting te geven aan je gevoelens. Als je het meteen doet, je hart luchten en niet opspaart word je geen gifspuiter of vulkaan.
  3. Neem innerlijk afstand – geef jezelf een beetje tijd en stijg in gedachten boven de situatie uit, bekijk het geheel met een helikopter view. Je kunt daarnaast ook proberen je voor te stellen hoe je over 7 jaar hiernaar terugkijkt …
  4. Bekijk de situatie eens van een andere kant – moeilijk en zeer de moeite waard. Dit lukt beste als je in je eentje bent in een rustgevende omgeving.
  5. Ga op zoek naar de emotie achter de woede, vaak zielepijn – vergt wat graven en ook afstand in ruimte en tijd. Op deze manier kan je tot verrassende ontdekkingen komen en verdwijnt de boosheid als vanzelf.
  6. Denk aan iets leuks, in het verleden of in de toekomst – ook lastig om die kolk van verontwaardiging tot stilstand te brengen en dan aan iets leuks te denken 🤓 – de inspanning die dat kost doet al je boosheid wegebben …
  7. Vraag aan jezelf: Hoe erg was de oorzaak op de schaal van wereldproblemen?
  8. Zoek in jezelf naar wat je raakte – soms is het een beetje waar en moeilijk te verdragen wat je te horen kreeg of waar jezelf op uit kwam. Staak de verdediging daartegen en neem het moedig op!
  9. Nog meer zelfonderzoek: is de woede een signaal – voor? Moe? Niet op tijd je grenzen aangeven?

Met bovenstaande 9 tips heb je genoeg keuze en oefenmogelijkheden om boosheid in ieder geval te kanaliseren, wie weet zelfs vruchtbaar te maken.
Het kost zeker energie om boosheid om te draaien.

Het scheelt bergen energie, tijd en damage control als het je lukt.

Troost en bemoediging

We zijn allemaal op weg …

Zelfkennis is handig ….

En

Blijf aardig tegen jezelf! 😀

 

0 reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *