Bang zijn

  • Voel jij je wel eens geïntimideerd in een werkomgeving
  • Heb je je ooit angstig gevoeld in een zakelijke zetting?
  • Baal jij van jezelf als je bij een confrontatie niet voor jezelf opkomt?

Ik heb 4 tips voor jou, die je, na wat oefening, meteen in kunt zetten zodat je adequaat zult reageren in situaties waarin je je voorheen overrompeld voelde.

Tip 1 – de dramadriehoek

Het aller allerbelangrijkste is dat je uit een vast patroon van reageren en ageren stapt en naar jezelf kunt kijken en over jezelf heen kunt stappen.

In de transactionele analyse (Stephen Karpman) worden 3 rollen beschreven, waarin je terecht kunt komen in een onverwachte complexe situatie:

  1. de aanklager,
  2. de redder,
  3. het slachtoffer.

Handig is om in stresssituaties te weten in welke rol jij geneigd bent te stappen en waar je onbewust nu weer in beland bent tegenover of met een specifieke (tegen)speler.

Ben jij de redder? Het slachtoffer? De aanklager?
Kan je zien, ontdekken, welke rol degene tegenover je heeft aangenomen?

Neem een time-out

en

stap over naar de winnaarsdriehoek met de rollen:

  1. de uitdager (voormalig aanklager),
  2. de doener (voormalig slachtoffer),
  3. de coach (voormalig redder).

En als je nog de keus hebt om wel of niet in te stappen in een complexe situatie, kies dan eens voor de rol van de omstander.
Je zou dan vastgelopen communicatie kunnen vlot trekken … en de rollen zichtbaar maken …

Tip 2 – de roos van Leary

Het gaat steeds om communicatie en wat je ermee wilt bereiken.
Veel gaat mis doordat

“ik denk dat jij denkt dat ik denk …”.

Krommunicatie ligt overal op de loer.

Timothy Leary heeft een communicatiemodel vastgelegd waar je veel aan hebt bij conflicten en niet gelijklopende belangen.

In de simpelste versie heb je 2 gedragingen die leidend zijn (boven) en 2 die volgend zijn (onder). Deze 4 worden weer (gekruist) verdeeld in zorgen voor eigen belang (tegen) en en zorgen voor andermans belang (samen). Zo ontstaat er een interessant kwadrant met 4 gedragingen:

  1. aanvallend (boven-tegen),
  2. leiding nemend (boven-samen),
  3. aanpassend (onder-samen),
  4. defensief (onder-tegen).

Samen gedrag lokt samen gedrag uit … en tegen gedrag lokt tegen gedrag uit …

Tip 3 – afstand nemen

Afstand nemen is de simpelste en meest essentiële tip en soms het moeilijkst uit te voeren en vol te houden.

  • De ene keer is achteruit leunen tijdens een gesprek al genoeg om uit een conflict te komen of stappen. Of letterlijk en fysiek een pas achteruit doen.
  • Een andere keer heb je de tijd als bondgenoot nodig om afstand te maken en vraag je een time-out.

Waarvoor heb je afstand nodig?

Om in jezelf denken en voelen en doen met elkaar in evenwicht te brengen en voelen vaak wat achter loopt op denken en doen.

“Neem je ruimte en je tijd!”

En lees meer hierover zodat je steeds weer en meer kan reageren zoals je had willen reageren …

Tip 4 – informatie ordenen

Soms heb je ook tijd nodig om de over je heen gestorte informatie te ordenen.

Bijvoorbeeld een verdeling maken tussen

  • Wat zinnig is en onzinnig …
  • wat terecht is en wat onterecht ….
  • waar je wat mee wilt doen en waarmee niet …

“Nee, je bent niet traag en al helemaal niet dom!”

Je hebt een eigen manier van verwerken én je wilt gewogen besluiten nemen én je medemens in haar waarde laten.

Lees meer hierover als je nog wat tips kunt gebruiken of meer helderheid wilt over informatie ordenen.

Bonus tip

Bereid je altijd goed voor en beschouw alles als een oefening op weg naar beter en meer jezelf.

En

“Zelfkennis en (h)erkenning is de eerste goede stap.”

Regie

Met bovenstaande 4 basistips reageer je, meteen al na een beetje oefening, adequaat in situaties waarin je je voorheen overrompeld voelde.

Je kunt zelfs voortaan de regie nemen.

 

0 reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *